onsdag 25. april 2012

VÅRTUR I FURUBERGET VED HAMAR

Mose på sten.

 Jeg liker å gå på tur i skog og mark og særlig er det morsomt med kart, Turorientering. Her i Hamar er det samarbeid mellom Vang Orienteringslag og Hamar Orienteringsklubb. Disse har holdt på i 40 og satt ut poster på våren og nye igjen etter sommeren. Dette er et flott tilbud til folk i alle aldre som mange benytter seg av. Områder som blir brukt er gjerne Furuberget/Frøbergsberget, Imerslundmarka, Ilseng, Gåsbu og i år også Brumundkampen. Løten O-klubb og o-klubben i Ringsaker har også dette tilbudet.

Blåveis.

Vårpostene er nå satt ut og jeg hadde min første tur 25. april, jeg har aldri vært så tidlig ute. Turen i dag gikk i Furuberget, et fint frilufstområde nær Hamar, på grensen til, eller delvis i Ringsaker kommune. Her er det mye kalksten og området et på våren nesten dekket av blåveis, og mange fine farger finner en i naturen også på denne tiden av året. Når en i tillegg hører livlig fuglesang, som det er om våren, er det herlig rekreasjon. Her er litt av det jeg så på turen.


Hvit blåveis.

Fine og sterke farger.

Venter på blader.


Bjørk er ikke bare hvit.

Fin mose bekler en sten.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar