onsdag 28. mars 2012

Sohlbergplassen, Sollia

Fire dager i Sollia hvor det var vanskelig å komme ut i terrenget. Sohlbergplassen var da et fint mål en varm marsdag. Maleren Harald Sohlberg hadde 14 vintre i Sollia, oppe i lia fra Sohlbergplassen. Der malte han det kjente og kjære "Vinternatt i fjellene" eller Vinternatt i Rondane  som det også kalles. Det er flere utgaver av dette motivet, hvorav ett av hans finner i Nasjonalgalleriet.

Vi kan skimte Rondeslottet i bakgrunnen.

Det er arkitekt Hølmebakk som har stått for utformingen. Ikke ett tre ble ødelagt.


Skisse som er laget på plassen.

Maleriet er også gjengitt på plakett på stedet. Dessverre my gjenskinn her.

Denne plassen ligger etter Nasjonal Turistveg Rondane som er ganske ny som turistveg, og går fra Enden i Sollia til Folldal. Dette er en av 18 nasjonalveger i Norge. Jeg føler meg veldig priviligert som har hytte nær dette stedet og i dette området. Jippi :-)

6 kommentarer:

  1. Svar
    1. Takk for det, Catrine. Det er så morsomt.

      Slett
  2. Bente Øien Hauge28. mars 2012 kl. 02:55

    Takk for et interessant innlegg som ga meg sterk lyst til å ta en tur dit!

    Jeg husker første gang jeg så Sohlbergs "Vinternatt i Rondane" på Nasjonalgalleriet som barn. Kunne ikke rive meg løs fra det. :-)

    Gjenskinnet i fotografiet ditt er bare kult!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig tilbakemelding. Det er morsomt for meg å få til såpass. Du er velkommen til oss, så det er bare å ta kontakt når det er aktuelt.

      Slett
  3. Gratulerer med blogg. Kjempeflott :) Klem fra Kathrin

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Jeg er glad og stolt over at jeg får til dette.

      Slett